ZAPOŠLJAVANJE OSOBLJA I ULOGE U RESTORANU

Zapošljavanje osoblja

Pri otvaranju restorana morate voditi računa o svojem timu. Dobro vođenje restorana ne mogu ovisiti o samo jednom čovjeku, potreban je angažman cijelog tima. U ovom odlomku naše serije "Kako otvoriti restoran?“ govorit ćemo o osnovnim koracima pri zapošljavanju osoblja i navesti uloge unutar tima koje trebate dodijeliti.

Shvaćanje potreba u pogledu osoblja

1. ŠTO TREBA RAZMOTRITI PRI ODREĐIVANJU PRAVE VELIČINE TIMA ZA VAŠ RESTORAN

Timski rad ostvaruje snove! Prije nego što otvorite restoran, morate zaposliti dovoljno osoblja. Za početak bi bilo dobro ispitati koliko Vam je osoblja potrebno da bi restoran svakodnevno poslovao učinkovito.

Ako želite saznati više o tome kako izračunati broj ljudi potreban za Vašu konkretnu situaciju, ovaj popis osnovnih pitanja će Vam pomoći.

  • Koliko će dana u tjednu restoran biti otvoren?
  • Koje Vam je radno vrijeme?
  • Kakav je vaš stil posluživanja? (Brza usluga, srednja ili viša klasa?)
  • Koja je veličina Vašeg restorana? (Broj stolova, maksimalni kapacitet gostiju?)
  • Hoćete li u ponudi imati dostavu?
  • Koliko Vam je jelovnik složen?
  • Koliko Vam je budžet?

Kada ste odgovorili na sva ova pitanja, možete donijeti odluku o određenim ulogama koje treba popuniti pri otvaranju restorana.

Položaji i dužnosti u restoranu

2. POPIS KLJUČNIH ULOGA I ODGOVORNOSTI U RESTORANU

Kako bi Vam pomogli u postupku planiranja osoblja, napravili smo listu osnovnih, važnih uloga koje se mogu pronaći u većini restorana. Dok čitate popis imajte na umu da informacije mogu varirati ovisno o Vašim odgovorima na gore navedena pitanja. Računajte i da se, pogotovo ako prvi put otvarate restoran, neke navedene odgovornosti mogu kombinirati ili ispreplitati. To će zahtijevati veliku fleksibilnost osoblja, ali pomoći će Vam da započnete posao bez da se preopteretite velikim brojem potrebnih zaposlenika.
Vođenje restorana

2.1 Voditelj restorana

Ovo je nedvojbeno najvažnija uloga u Vašem timu. Ako Vi ne želite preuzeti tu ulogu, držite se sljedećih savjeta kako biste odabrali pravog voditelja.

Voditelj restorana trebao bi imati iskustva u vođenju sličnog stila restorana. Ako ne možete pronaći iskusnog voditelja restorana, onda bi kandidat barem trebao pokazati da dobro poznaje vođenje uspješnog poslovanja. Voditelj restorana bi trebao poznavati i lokalne dobavljače, izvore i načine kupnje za restorane. Rukovoditeljske vještine i mogućnost nadgledanja osoblja također su veoma važne, a na kraju, ali ne manje važno, bliskost s vašim stilom i ciljevima bit će vam od velike koristi. U najboljem slučaju, voditelja restorana biste trebali zaposliti mjesec dana prije otvaranja restorana. Tako možete postupak zapošljavanja nastaviti zajedno i pripremiti svečano otvorenje uz podršku voditelja restorana.

Odabir kuhara

2.2 Stražnje prostorije restorana: Kuhari

Zapošljavanje profesionalnih kuhara mora biti među glavnim prioritetima - kvaliteta i okus hrane igra najvažniju ulogu kada govorimo o zadovoljstvu i odanosti Vaših gostiju. Škole kuhanja idealno su mjesto za pronalaženje izvrsnih kuhara. Ovisno o raznolikosti hrane i složenosti Vašeg jelovnika, morat ćete zaposliti ljude s iskustvom u specifičnim područjima i ponuditi im plaće adekvatne visine.

Ovisno o veličini restorana, bilo bi idealno početi s tri kuhara od kojih će jedan raditi pola radnog vremena za vrijeme udarnih termina. Ako imate velik restoran i složen jelovnik, razmislite i o zapošljavanju sous-chefa, kuhara koji će raditi pripreme i pomoćnih kuhara.

U osoblje koje radi u stražnjim prostorijama restorana spadaju i: osobe koje poslužuju hranu, perač posuđa i čistačice/čistači. Iako to nije osoblje koje prvo pada na pamet, ono igra važnu ulogu u cjelokupnom radu i izgledu restorana. 

Edukacija i ospopobljavanje

2.3 Osoblje u kontaktu s gostima restorana: domaćini, poslužitelji, konobari i blagajnici

Konobari i osoblje koje kontaktira s gostima bit će lice Vašeg restorana. Oni izravno predstavljaju vaše osnovne vrijednosti i cjelokupnu atmosferu te iskustvo klijenata. Stoga svaki član ovog tima mora navesti goste da se osjećaju dobrodošlima i ostati prijateljski raspoloženi čak i pod pritiskom.

U većini će restorana konobari biti i blagajnici, ali u nekim slučajevima te se uloge moraju odvojiti. 

Sommmeleri

2.4 Barmeni ili sommelieri

Determined by the style and theme of your restaurant, you will want to hire bartenders or sommeliers who are professionals in their field and add to the authenticity of your business.

The same principle of combining responsibilities as with the servers or cashiers applies also in this case.

Najbolji tim

2.5 Upravljački tim

Ako Vam kapacitet dozvoljava da zaposlite voditelja svakog segmenta Vašeg tima, onda će se Vaš tim sastojati od voditelja svake kategorije. Uključivat će glavnog direktora, glavnog kuhara, voditelja poslovanja s gostima i kuhinje restorana.

Nije potrebno službeno odrediti rukovoditeljski tim, on će se vjerojatno razviti s vremenom kako Vaše poslovanje bude raslo i kako budete davali više odgovornosti određenim zaposlenicima koji mogu nadzirati određene timove.

Jednom kada uspostavite rukovoditeljski tim koji je usklađen s Vašim ciljevima i cjelokupnom vizijom restorana, on Vam može pomoći usaditi željenu viziju u svakog zaposlenika.

Koliko je osoblja potrebno za restoran

3. ODREĐIVANJE BROJA ZAPOSLENIKA POTREBNIH ZA POPUNJAVANJE ULOGA U RESTORANU

Potrebe poslovanja

Uspjeh Vašeg poslovanja može ovisiti o kvaliteti i broju zaposlenika. Zato je važno da zaposlite osobe koje vjeruju u ciljeve i stil Vašeg restorana, no trebate zaposliti dovoljan broj osoblja kako bi poslovanje bilo učinkovito. Kako biste izračunali koliko vam zaposlenika treba za popunjavanje navedenih uloga i odgovornosti, uzmite u obzir odgovore na pitanja koje smo na početku postavili o detaljima Vašeg restorana. Ovisno o radnom vremenu, razmislite i koliko smjena u danu želite imati za timove u prednjim i stražnjim prostorijama restorana. Računajte na protok gostiju i pobrinite se da u udarnim terminima imate dovoljan broj osoblja.

Pobrinite se i da su opisi posla za svaku ulogu dobro objašnjeni kako nitko ne bi morao pogađati koje su njegove odgovornosti. Kada razmišljate o različitim ulogama i računate svoje potrebe za zaposlenicima, pokušajte biti što realniji. Ako se držite popisa uloga teže čete podcijeniti broj zaposlenika koje morate zaposliti.

Pravila i trošak rada u restoranu

4. TROŠAK RADA I PRAVNI PROPISI U restoran

Kada govorimo o pravnim propisima i papirologiji za otvaranje restorana, svaka država je drugačija. Čak i unutar iste države mogu se pronaći razlike među određenim područjima. Zato Vam predlažemo da temeljito istražite točne aktualne uvjete koje morate ispuniti u području u kojem se nalazite kako biste poslovali u ugostiteljstvu.

Prilikom zapošljavanja odlučite iznos plaće za svaku poziciju tako da minimalna i maksimalna plaća ovise o iskustvu i kvalifikacijama potencijalnog zaposlenika. Imajte na umu da se za neke pozicije dobiva dobra napojnica pa biste za njih mogli izdvojiti i nižu plaću, dok na drugim pozicijama uopće nema napojnica. Provjerite koja je minimalna plaća i radni sati u Vašem mjestu te mijenjaju li se ovisno o dobi zaposlenika ili nekim drugim faktorima. Prosječan trošak rada u restoranu, uključujući Vaš, iznosi 30% od ukupne bruto prodaje.

Kada razmišljate o veličini i detaljima uloga Vašeg tima, morate odlučiti i kako ćete upravljati platnim listama osoblja. Ovisno o osobnim željama, možete to činiti ručno ili pomoću softvera. Prava tehnologija može Vam dugoročno uštedjeti mnogo vremena i novaca. Imajte na umu da se propisi o napojnicama i platnim listama isto mogu mijenjati iz države u državu te da ponekad ovise i o regiji.

Kako zadržati osoblje restorana

5. TEAM BUILDING I ZADRŽAVANJE ZAPOSLENIKA

Nakon što smo prošli brojeve i troškove, želimo Vas potaknuti da ostavite te faktore po strani i zaista razmislite s kakvim ljudima želite raditi. Razmislite kako da ima radno okruženje učinite ugodnim. Ono neće samo koristiti Vašim zaposlenicima, već i Vama, jer će zadovoljstvo Vašeg osoblja izravno utjecati na uspjeh Vašeg restorana.

Najbolje vrijeme da se posvetite izgradnji dobre radne kulture i odredite atmosferu koju želite u timu je čim započnete postupak zapošljavanja. Dobar odnos sa zaposlenicima poboljšat će i iskustvo klijenata jer će tim koji radi u prednjim prostorijama restorana prenijeti cjelokupnu radnu atmosferu u interakciju s klijentima. Nažalost, u ugostiteljstvu se zaposlenici često mijenjaju jer ostave jedan restoran kako bi se zaposlili u drugom zbog stresa i nepovoljnih plaća.

Edukacija

Možete učiniti promjenu u industriji i od početka se usredotočiti na ova načela:

  • Pogodnosti za zaposlenike - npr. zdravstveno osiguranje, mirovinsko, nagrade i popusti
  • Program obuke - Pružite zaposlenicima priliku da rastu i razvijaju nove vještine
  • Transparentnost - Pogotovo po pitanju plaće i napojnica
  • Stimulacija - Provizija može biti velika motivacija od koje ćete imati koristi i vi i vaše osoblje
  • Aktivnosti team buildinga - timski izleti, rođendanske proslave ili bilo što drugo što može ujedinit Vaš tim izvan dnevnih obaveza
Osnivanje tima iz snova

6. SAŽETAK - TIMSKI RAD OSTVARUJE SNOVE!

Ovi bi Vam savjeti trebali pomoći da postupak sastavljanja tima prođe što glađe. Ako se držite koraka i načela navedenih u ovom članku i prilagodite ih Vašem jedinstvenom poslovnom planu, ostvarit ćete snove o osnivanju vlastitog restorana. Drago nam je što Vam možemo pomoći našim serijalom „Kako otvoriti restoran?“ i nadamo se da ste iz ovog članka naučili nešto novo o zapošljavanju osoblja i ulogama u restoranu.
Česta pitanja

7. ČESTA PITANJA - ZAPOŠLJAVANJE OSOBLJA I ULOGE U RESTORANU